Saturday, July 9, 2011

Siapa Ambiga?Apa kaitan dia dengan Lina Joy?

Sekarang kan dah kecoh pasal BERSIH2 ni?serius aku tak tau pape,,malas nak pihak kat sape2,,tapi 1 aku risau,,kalau Perhimpunan BERSIH ni dijalankan jugak esok,,walaupon pada asal@dasarnya,secara aman,,tapi kita tak tau benda akan berlaku,,tiba-tiba ada orang sengaja nak timbulkan huru-hara,,kita takkan taw,,ye tak?

tadi aku google pasal Ambiga,,ohhh,dia Datuk Ambiga rupanya,,lawyer ,,& yang ni aku baru dapat tahu
 
Datuk Ambiga Sreenevasan merupakan individu yang cuba menegakkan dasar toleransi atau kebersamaan antara agama di Malaysia dan merupakan peguam bela dalam kes Lina Joy. Ambiga telah mempertikaikan undang-undang syariah di bawah "Bab Perkara Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan", dengan alasan bahawa Islam tidak berbeza dengan agama lain di bawah undang-undang Malaysia

Bertindak dalam kapasiti Presiden Majlis Peguam, Ambiga telah menerima satu memorandum kepada pembentukan satu Suruhanjaya Antara Agama, yang membuat 14 tuntutan dan salah satunya mempersoalkan kedudukan Islam sebagai agama rasmi dan dan mendakwa ia bercanggah dengan perlembagaan. Ambiga turut mengadakan forum mengenai artikel dalam perlembagaan yang berkaitan undang-undang syariah, walaupun mendapat bantahan daripada umat Islam.

So,Malaysia should know who Ambiga is...

No comments: